راهبر آموزشی همان معلم راهنما نیست .

مظالعات اجتماعی دوره اول متوسطه شهرستان ماکو

آموزشی ، درسی

راهبر آموزشی همان معلم راهنما نیست .

 

راهبرآموزشی عنوان جدیدی است که بنا بر ضروریاتی از سال تحصیلی 92-91 همزمان با ایجاد پایه ششم در دوره ابتدایی به وجود آمد. از جمله وظایف مهم راهبران آموزشی بازدید از کلاس های درس و نظارت بر آموزش معلمین ؛ شناخت  و تشویق خلاقیت های همکاران؛پیداکردن مشکلات و تنگناهای آموزشی و تلاش در جهت رفع آنها با کمک اداره محترم و گروه های درسی است .همچنین پیگیری برای تشکیل کارگاه های آموزشی و آموزشهای ضمن خدمت از وظایف او ست.

هرچند در سالهای گذشته افراد زیادی به عنوان معلم راهنما ( ویا عناوین دیگر) در دوره ابتدایی وجود داشته اند و وظایفی به ظاهر شبیه راهبران آموزشی را انجام میدادند؛(و معدودی از آنها زحمات قابل تحسینی داشته اند) با تجزیه و تحلیل عملکردتعدادی دیگر و بررسی بازخورد آنها در بین آموزگاران؛ به راحتی می توان دریافت که هرچند معلمین راهنما از نظر تعداد زیاد بوده اند (گاهی 4 یا5 نفر در یک سال) و تقریبا" همه ساله در دوره ابتدایی حضور داشته اند اما به دلایل مختلف تاثیر مهمی در امر آموزش نداشته اند .با توجه به این دلایل می توان حدس زد که چرا همکاران محترم من ( گاهی به حق) دید منفی نسبت به معلم راهنما پیداکرده و راهبر آموزشی را نسخه جدید معلم راهنما تصور کنند.

 

همکاران محترم ؛ مطابق بخشنامه های ارسالی از اداره کل وگفته هایی که مسئولین استان در جلسات با راهبران داشته اند؛ راهبر آموزشی همان معلم راهنما نیست.و تفاوت هایی در عملکرد و شرح وظایف آنها وجود دارد .( البته تا زمان درج این مطلب و هر آن ممکن است کشتی بان را سیاستی دگر افتد)

از جمله این تفاوت ها:

-          بسیاری از همکاران تصور می کنند که راهبر آموزشی مثل معلم راهنما بنا به در خواست اداره چون مجبور است نقش رابط و گزارش نویس را اجرا کند باید در همه امور مدرسه ( مثل حضور و غیاب – نظافت و بهداشت – ساختمان مدرسه- کمبود وسایل-در گیری های شغلی  و...) دخالت و رفع مشکل کنددر حالیکه راهبر آموزشی قرار است فقط تمرکز روی اموری داشته باشد که مستقیما" به آموزش مربوط باشد.

-          عده دیگری تصور می کنند چون معلمین راهنما در حضور مدیر مدرسه بازدید را انجام می داد و گزارش را بایدبه امضا و مهر مدیر میرساند؛ مجبور بود گاهی مشکلات را بنا به ملاحظاتی نادیده بگیرد در حالیکه راهبر آموزشی برای بازدید از کلاس و روش کار معلم و نوشتن گزارش نیازی به حضور و تایید مدیر ندارد و گزارش خود را مستقیما" برای استان می فرستد.

-          همچنین تصور عده ای دیگر از همکاران این است که چون اغلب معلمین راهنمای قبلی (به جزتعدادی انگشت شمار) بیشتر سوابق مدیریتی داشته و سالها از کلاس درس دور بوده و حتی با روش های جدید تدریس بیگانه بوده اند؛صرفا" با هدف ایرادگیری و پیداکردن نقاط ضعف و مچ گیری وارد مدرسه می شده اند . در حالیکه باید بدانند راهبر آموزشی صرفا" جهت نظارت و هدایت آموزش – آشکارکردن و گسترش نقاط قوت و خلاقیت های همکاران؛ایجادارتباط و هماهنگی بین همکاران و کمرنگ کردن نقاط ضعف احتمالی وارد کلاس شده و هیچ هدفی جز شناسایی همکاران بسیار زحمت کش و خلاقی که گمنام مانده اند ( و احیانا" حقی از آنان پایمال شده) و کمک رسانی آموزشی به همکارانی که ممکن است مشکلاتی در زمینه تدریس داشته باشند ؛ندارد.

با توجه به توضیحات مختصر گفته شده ؛راهبرآموزشی قرار نیست فردی مافوق معلمین دیگر با توانایی های استثنایی باشد.فقط قرار است با همکاری دیگر همکاران فضایی را بسازد که همه از یکدیگر یاد بگیرند و نقاط ضعف آموزش رابه کمک یکدیگر در جلسات و کارگاه های آموزشی برطرف کنند. راهبر آموزشی انتقال دهنده تجربیات آموزشی بین همکاران است نه ایرادگیر و منفی نگر.پس لطفا" دید خود را نسبت به راهبر آموزشی تغییر دهید تا تعامل بیشتری داشته باشیم.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 27 آبان 1394برچسب:,

] [ 11:41 ] [ ولی عبدی پور ]

[ ]